Fortsätt till huvudinnehåll

Mansförtryck och kvinnovälde

Per Ström, Integritetsombudsmannen på tankesmedjan Den Nya Välfärden har skrivit och nu gett ut en bok om just hur perverterad feminismen har blivit.
Det finns ett omfattande förtryck av män som tystas ned i dagens Sverige. Det hävdar debattören och författaren Pär Ström, verksam vid Den Nya Välfärden, i boken Mansförtryck och kvinnovälde.

- Visst stämmer det att kvinnor är i underläge gentemot män på en del områden. Men att män befinner sig i underläge gentemot kvinnor på en del andra områden tystas ned, säger Pär Ström.

Per Ströms 'Manifest för tillnyktrad genusdebatt'

  1. Jämställdhet är viktig
  2. Begreppet har dock kommit att få en felaktig innebörd
  3. Feminism är per definition anti-jämställdhet
  4. Det glöms bort eller förtigs att kvinnor har många fördelar
  5. Det glöms bort eller förtigs att män är i underläge på många sätt
  6. Det finns ingen kollektiv manlig skuld eftersom skuld alltid är individuell
  7. Det finns inga "patriarkala maktstrukturer"
  8. Visst dubbelarbetar kvinnor – men det gör män också
  9. Kvinnor är sällan utsatta för lönediskriminering
  10. Media och forskare vinklar fakta i feministisk riktning
  11. Feminismen tillämpar jämställdhet á la carte (vill plocka russinen ur kakan)
  12. Kvinnor och män har lika värde, ska ha lika rättigheter, men är inte lika
  13. Båda kön har sina respektive specifika svårigheter - äkta jämställdhet kan bara uppnås om dessa tillmäts lika värde

Alltså här har vi mina nya tretton budord vad gäller min syn på feminismen, genusdebatten och jämställdheten! Jag har tidigare skrivit om dessa ämnen i:

Läs mer!

Per Ström har varit vänlig nog att låta alla som vill ta del av denna bok få möjlighet till att göra just det:

Ladda ner, genast!

Den Nya Välfärden, textfil i pdf-format - Mansförtryck och kvinnovälde (*.pdf)
Den Nya Välfärden, ljudfil i mp3-format - Mansförtryck och kvinnovälde (*.mp3)


//Zac
PS. Den behandlas också i AB, SR och i TV4.

PPS. Detta kan jag inte heller undanhålla er:
En grundtes för den feministiska rörelsen är ju att världen skulle se mycket bättre ut om det i större utsträckning var kvinnor som styrde. Varför då, måste man fråga sig, om det nu inte finns några skillnader mellan kvinnor och män?

Kommentarer

  1. *viskar* - Oj va´ bra att du tar upp det här! (törs jag säga så när jag är kvinna?)

    Såg Pär Ström på TV4 en morgon och blev intresserad. Tack för tipset om nedladdning, nu finns den på plats och skall läsas snarast tillika med dina tidigare inlägg om feminism :o)

    SvaraRadera
  2. Tack, det som är pinsamt är att mitt inlägg är ett blekt eko av vad Per Ström skriver. Men en av oss är proffsskribent, och det är inte jag! ;o)

    Men han har faktiskt EXAKT samma syn på det hela som jag. Eller jag tycker exakt som honom snarare...

    Det är grymt bra läsning. Leve jämlikheten!


    //Zac

    SvaraRadera
  3. Visst är det så Zac, har alltid hävdat (till mångas förtret) att om vi alla stod upp för jämlikhet så skulle det inte behöva finnas ett ord som jämställdhet, som numera har en sådan negativ klang.

    Efter drygt 20 år (på mitt jobb) så stampar vi fortfarande på med jämställdhetskurser/-cirklar och planer av alla dess slag och dom flesta säger "inte nu igen"!

    Säger som dig "Leve jämlikheten"!

    SvaraRadera
  4. Per ström har skrivit en utmärkt bok om sådant som vi på www.antifeminist.nu skrev om redan för flera år sedan men som blivit nertystat. Kanske är debattklimatet öppnare nu eller så är han en mer etablerad författare som släpps in i salongerna. Gå gärna in på www.kallestrokirk.se och klicka på "könsfredsmanifestet"
    så kan ni via e-lib låna ner en debattskrift i tecknad serieform. Den tegs ihjäl av media när den kom för några år sedan samt "Antifeministiska manifeste" som kom ännu tidigare. dock har jag släppts fram i några TV-debatter.
    Kalle Strokirk

    SvaraRadera
  5. Vet inte var jag ska lägga denna kommentar riktigt. Men det får bli här. Man behöver nog inte "oroa sig över" att kvinnor ska styra världen. Patriarkatet är starkt!
    "En grundtes för den feministiska rörelsen är ju att världen skulle se mycket bättre ut, om det i större utsträckning var kvinnor som styrde". Jo jo man behöver inte kalla sig feminist för att fatta att det är långt dit...

    Det är ju rent löjligt att man på 2000-talet kan prata om en kvinna i dessa termer...Ta Hillary Clinton som nu är besegrad. I massmedia har hon målats ut på detta sätt i USA... Hon har kallats häxa, makthungrig, hondjävul. Dessutom så har det sagts så här "vill vi se en kvinna åldras i media"? Va f-n! har vi inte sett tillräckligt med gubbar åldrats inom politiken???

    Snacka om att man brännmärker kvinnor fortfarande. Det är rena häxprocessen! Vi får nog inte se en svart man som heter Hussein som andra namn heller vid makten i USA...? Jag tror att det slutar med en vit gubbe vid makten...!!! Patriarkatet och religionen lever vidare! En vit kristen man. Vem kan slå honom? Ska bli intressant att följa turerna.

    SvaraRadera
  6. Förutom att jag inte håller med dig om patriarkets varande, så blir sannolikt McCain den nya presidenten i USA. Hans krigsbakgrund utgör perfekt botemedel mot den svulst som USA ställt till för sig i Irak, det är i alla fall vad de flesta tycker. Sedan är USA långt ifrån moget för en svart president, samt att republikanerna har stöd av mycket större del av befolkningen.

    McCain verkar också vara en väldigt vettig karl. Han är inte styrd av den kristna högern alls, inte än kanske är bäst att tillägga... ;o)
    Han har gång på gång sökt brett stöd för sina åsikter, står inte alls för den polariserande politik som republikaner allmänt brukar köra.


    //Zac

    SvaraRadera
  7. Okej vi tycker alla olika. Men jag förstår att du tycker så;) MC Cain gillar inte heller feminister något vidare. Åtminstonde så kännetäcknas partiet av en skeptisk inställning. Kanske är det anhängare av detta parti som kallat Hillary Clinton för "häxa" och "hondjävul" i media? Visst står de för en kristen inriktning. Han är sannerligen styrd av den kristna högern. Nej USA är inte moget för en svart president! Varför är de inte det? Han förespråkar ju också kristendomen och deras kamp för samhällets utveckling. Kan det vara patriarkatet igen. Bibeln är nog skriven av vita gubbar!!!

    Här hemma har vi KD och Per Ström som gillar deras familjepolitik. Så religionen lever vidare outvecklad med fördomar mot olika grupper. Jäklikt trist!!!

    Så det är alltså okej att utmåla en kvinnlig kandidat som "häxa" eller "hondjävul"??? Låter som ett citat ur BIBELN! HERREGUD FRÄLS MIG IFRÅN DITT FOLK!!!

    SvaraRadera
  8. Det är nog ganska snälla omdömen när det gäller storpolitik att bli kallad häxa och hondjävul... Dessutom är det inget som säger något om dugligheten eller något annat om personen, är dessutom ganska säker på att man förlorar betydligt mer på att använda sig av liknande ord än den som får dem kastade i ansiktet. Man är s a s betydligt närmre en vinst som kvinna om man kallas häxa, än om det är tyst... :o)


    //Zac

    SvaraRadera
  9. Lustigt jag tror så starkt på en Gud en intelligens som skapat allt. Du gör det inte... Men du är den som försvarar kristna värderingar...? En "arvssynd" som finns djupt bevarad i våra celler tror jag. Humanister, icke troende är enligt mig de som ofta försvarar kristna värderingar. Fast de erkänner det inte. Inget ont menat mot dig. Men jag har konstaterat detta. De har bl.a. ofta mycket funderingar kring feminister. Vet inte men jag tycker att humanister verkar livrädda för att kvinnor ska bli helt jämlika. De vill ha oss lite "snuttinuttiga". Religionerna styr oss alla. Varför man som kvinna är närmare en vinst om man kallas häxa förstår jag inte. Hela samhället är ju uppbyggt kring att en kvinna inte har rätt att åldras. Varför skrev man i USA "vill vi se en kvinna åldras?"??? Har någon sagt vill vi se en man åldras??? Nä, Nä fundera över det ett tag! Häxa är ett nedlåtande ord. Nu vill nästan alla kalla sig för häxor inom New Age. Men det är en annan sak. Synd tycker jag! för nyandligheten skulle kunna bli det som befriar oss från grupperingar. Man fokuserar på att föra ut nya andliga värderingar inte utifrån planetens fortlevnad, utan utifrån flum. "Flummet" ska enligt mig tonas ner lite nu. Jag tror nämligen på ett "paradis på jorden" först när vi befriat oss från kristna gamla värderingar från Bibeln. Inte så att vi ska skippa den helt, utan kanske kritiskt granska vad där verkligen står...låter det gudalikt...:) nä, nä inte!!! Nej jag tycker att vi ska använda nyandligheten som motvikt i politiken. Den förespråkar allas rätt att tänka annorlunda. Tyvärr så är den på väg enligt mitt sätt att se det till att bli ytterligare en religion.

    mvh hälsning Lisbeth en halvgammal andlig häxa som rycks med i allt detta mot min vilja. En del av mig vill bli gammal och rynkig med kloka visa ögon. En annan del säger, nej du du ska se yngre ut än vad du är så länge det går. Annars så passar du inte in i mallarna.

    Vad det är för jämlikhet som Maja som kvinna hurrar över förstår jag inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men jag är väl bara bitter och halvgammal ha, ha;)

    SvaraRadera
  10. Värderingarna du nämner har sannolikt att göra med hur pass man kan föröka sig. En kvinna har gjort slut på sin period under/efter övergångsperioden, en man kan skaffa avkomma tills den dag han dör. Dessutom så kan en äldre karl ge mer understöd till sin avkomma eftersom han har kommit högre upp i samhällsskiktet och har helt enkelt bättre ställt. Så ligger det till med de "grå-tinningarnas" charm. Det är inget lustigt med att det drar i livmodern på kvinnor när det gäller män med makt.

    Män och kvinnor kommer aldrig någonsin bli jämställda. Vi är inte samma varelse, hormoner ser till att både kropp och själen är annorlunda. Men detta är på gott och ont. Vi män kommer aldrig bli lika goda föräldrar som kvinnor, kvinnor kommer aldrig någonsin utveckla samma kroppsstyrka som vi män etc. Är det svårt att förstå? Livet är möjligtvis orättvist, jag är flintskallig, det finns gott om undersökningar om hur flintisar diskrimineras vid jobbansökningar och löneförhandlingar, men det är de kort som livet gett mig. Jag kan slösa energi på att skrika om diskriminering eller så kan jag strunta i det och istället jobba framåt. Det är ett fritt val. Dessutom är det lättare att påvisa lönediskriminering för feta/normala än vad det är att påvisa samma sak mellan män/kvinnor.

    Jag är för ett samhälle där ens prestationer ligger till grund för hur man bedöms, inte hudfärg, kön, hur nära gud man är eller något annat dylikt. Kristna vardagsvärderingar ligger nära liberala och demokratiska ideal. När det kommer till en organiserad verksamhet bakom så börjar perverteringen av dessa värderingar direkt.


    //Zac

    SvaraRadera
  11. Fast alla äldre karlar har inte kommit upp i samhällsskiktet. Det finns kvinnor som utvecklar större kroppsstyrka än spinkiga män. De kallas "manhaftiga!". Eller feminister kanske? Nej jag tror våra värderingar kommer från våra religioner. Sedan blir värderingarna politik. Vi går alla på dem troende som icke troende. De sitter i ryggmärgen och är kodade på cellnivå. Jag skyller inte patriarkatet på männen. Inte alla män. Det är en tidig konstruktion av religionens makthungriga män för att hålla folk i schack. Ren skrämselpropaganda alltså. Som dagens avlyssning som vår kära regering föreslår....? Kvinnorna spelar med för vi är vana vid det. En del sticker ut och då gapas det om "häxor". Tidigare brände man dem. Nu förs en kamp mot dem som i Hillarys fall i media. Så framsteg sker:)
    Jag säger inte emot dig. Vill ha det samhälle som du beskriver. Men kristna värderingar enligt Bibeln är så långt ifrån demokrati som man kan komma anser jag. Det är klart att de ligger nära vardagsvärderingar. Vi har ju fått våra värderingar från religionen. Vilka värderingar sedan... Har vi lyckats skapa fred, jämlikhet, Är vi fria från rasism? Kan man rimligtvis säga att det är demokratiska ideal? Icke!

    Den organiserade verksamheten som du säger, kommer inte till enligt mitt sätt att tänka. Den har varit organiserad länge. Det är det som är våra religioner. Därför är det problemet. De är gammalmodiga. Allt annat är under utveckling. Med religionerna går det saktare. Hur skulle det se ut om vi litade till gammal vetenskap...? Ta att jorden är platt t.ex. Men Bibeln och Koranen litar vi till trots att de flesta erkänner att de är skrivna av människor... Människor under gudomlig påverkan säger man då. HA!

    Varför kommer ni män aldrig att bli lika goda föräldrar som kvinnor? Ändå så kräver ni samma lagliga rättigheter. För vems skull er eller barnens kan man ju undra då. Jag tror att ni är precis lika bra som föräldrar.

    Jag skriker inte om diskriminering utan säger att kvinnor och män spelar med och att vi är GRUNDLURADE. Av Bibeln t.ex. och Adam och Eva. Eva som lockade mannen och så blev vi dömda...."Eva" lockar fortfarande mannen...och han låter sig villigt lockas:) Varken män eller kvinnor vill ändra på detta. Men då ändras ju inget annat heller orättvisor består. Rasism, homofobi, onödiga klyftor mellan kvinnor och män m.m.

    SvaraRadera
  12. Att kyrkan och för all del kristendomen är kvinnofientligt inställd är utom all tvivel! Unken 2000-årig moral har jag benämnt den som... (Du anar inte vilka brev jag fick efter den postningen...)

    Kristendomen är konstig, säger någon att han pratade med tomtar så spärrar vi säkert in honom, men när en president i USA säger att gud sade till honom att invadera ett annat land på andra sidan jorden. Ett land som bara råkar sitta på en av världens största reserver av olja... Då är det en hel del som inte tvivlar på hur han fungerar mentalt?!

    Religion är ett skit, folk pantsätter sina hjärnor för en bibel och glömmer att byta tillbaka...


    //Zac

    SvaraRadera
  13. Jag tror inte att de är skit. Bara väldigt outvecklade. Om man kritiskt börjar granska vad som står, så kanske vi kan använda religionerna positivt. För människor mår även bra av dem. Vetenskapen går framåt allt går framåt. Religionen kan man inte ifrågasätta på samma sätt. Det är att häda, märkligt! Själv tror jag på en del saker i Bibeln t.ex. Reinkarnation t.ex. det finns kvar saker som antyder att det existerar. Räntan är en annan sak. Den finns omtalad i Bibeln. Allt som jag anser är verkligt har inte tagits bort helt. Som jag ser det så är inte allt osanning. Människor har godtyckligt plockat bort och lagt till det som passar. Fast de har missat vissa saker... Men det är min personliga tro. Jag säger inte att det är sant.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Spam, rasistiska och liknande kommentarer tas omedelbart bort. Ovidkommande, reklaminriktade och förvirrade kommentarer kan också tas bort utan misskund.
Inlägg äldre än en månad modereras, så ha tålamod för publiceringen.
Kontakta mig om du tycker dig ha blivit felbehandlad eller om du vill anmäla någon opassande kommentar.
Och du, snälla, håll dig till ämnet.
Alla kommentatorer står för sina egna åsikter.

Populära inlägg i den här bloggen

Plötsligt händer det!

.. ja, undertecknad kommer rekommendera och nicka medkännande med en ledarartikel från Aftonbladet av, ingen mindre än, Anders Lindberg . Men under personkonflikter och anklagelser kors och tvärs i Vänster­partiet finns en genuin värdekonflikt där religiösa traditioner och jämställdhet ibland hamnar på kollisionskurs. Och hedersproblematik är inget teoretiskt problem. Ungdomsstyrelsen uppskattade 2009 att ungefär 70 000 ungdomar, främst flickor mellan 16 och 25 år, begränsas i exempelvis val av partner. I dag är det möjligen ännu fler. Amineh Kakabaveh har nog en poäng i att den svenska vänstern i bred ­mening inte till fullo tagit till sig vidden av detta. Mordet på Fadime var en väckarklocka och mycket har hänt sedan 2002. Men tyvärr inte tillräckligt. Vänstern har ett rejält internt arbete att göra. Att kombinera synen på människor som fria varelser med egen vilja och kulturella strömningar som går på tvärs är inte enkelt. 

Enkelt matematik med SD:s egna siffror

Sverigedemokraterna(SD) går ut hårt med sin våldtäktsstatistik. Ingen direkt överraskning att man håller sig till noga utvalda siffror som styrker partiets genomgående tes att det är invandrare och invandringspolitiken bakom alla problem i samhället. Ettsvarspartiet Jag blir så road av anklagelsen från SD-håll att Piratpartiet "bara är ett enfrågeparti". Och visst så är det - det är bara demokratin som är i riskzonen och förtjänar denna fråga. SD är dock och förblir ett ettsvarsparti - "det är invandringens fel". Försök att ställa vilken fråga som helst, svaret kommer bli "det är invandringens fel". Lite mer jämförelser i slutet... Men våldtäkterna har ju ökat JÄTTEMYCKET?? Den lavinartade svenska ökningen är, precis som de flesta egentligen vet - att man låtit våltäktsbegreppet innefatta en massa andra sexuella brott ( mm ) - inte som SD ohederligt låtsas påvisa att ökningen enbart handlar om flyktingströmmarna. Mer socialklass 3 än "kultur"?

Avväpna polisen!

Alltså, jag har varit, på goda grunder, oerhört kritisk mot polisen innan... Men hur faan hanterar de sina vapen?? Gång på gång så läser man om hur poliser står och blundar och tömmer sina vapen i hyggligt rätt riktning ... Ta ifrån dem vapnen! Från de tragiska händelserna i Malexander där poliserna trodde att bildörrarna skulle ge dem skydd(!) från automatkarbiner till de senaste årens klumpiga hantering av ensamrätten till dödligt våld. Det är faktiskt dags att poliserna i Sverige tas ifrån sina vapen, det är möjligt att de känner sig säkrare, men det är sannerligen inte säkrare för befolkningen längre! Vår polis kan helt enkelt inte hantera vapnen på rätt sätt. Varför klarar sig den normala polisen i både Norge och i Storbritannien normalt utan vapen - har vi så mycket värre kriminalitet här? *retorisk fråga eftersom det står klart för alla att vi inte har det...* England En överväldigande majoritet av poliskåren vill fortfarande förbli vapenlösa i England