Fortsätt till huvudinnehåll

Scoop om risodlingar!

Jag har pratat om de onaturliga risfälten innan, men när man tittar lite nämre på detta med metanutsläppen, något som närmast har blivit synonymt med fisande kor ('Veganer fiser också!').

Men när jag börjar fundera lite på metangaserna, så kommer jag på att ett annat namn på metan är sumpgas... Och våtmarker är en perfekt grogrund för dylika sumpgaser - och hur odlar man ris då?

Vi gräver vidare lite...

Det visar sig att risodlingar står för en rejäl bit av alla metangasutsläpp!

En tabell som jag hittat:

Sources Range Estimate Total
Natural

Wetlands

115

Termites and other insects

20

Oceans

15

Freshwater

15

CH4 hydrates

5
160
Anthropogenic

Coal mining, natural gas and petroleum industry

100

Rice paddies

60

Entreric fermentation

85

Animal wastes

25

Domestic sewage treatment

25

Landfills

40

Biomass burning

40
375
Sinks

Atmospheric removal

410-600

Removal by soils

30-50

Total identified sinks

515

Atmospheric increase

35-40

Total implied sources

552
(108 countries [Neue and Sass, 1998]. He varied the assumed Units are in Tg CH4 yr�1. Modified from Denier van der Gon [1996]. Min källa.)

Nya kostråd?

Läser jag tabellen rätt så står risfälten för ca 2,5ggr så stora metangasutsläpp som boskapsbajset? Ett scoop för tidningarna och en överraskning för SLV som redan nu kanske funderar på om man skall rekommendera minskad konsumtion av ris - som - surprise, surprise - faktiskt alltid fraktas långväga... Men jag antar att vi skall vara solidariska med tredje världen och äta massa ris och litet kött i alla fall... Herregud så pinsamt!

Mer i media?

När ska vi få se braskande artiklar som SvD:s "Ökat köttätande skadar miljön", och DN:s "Kostråd ändras av miljöskäl" om risätandet??? Jag har faktiskt lite upproriskt mailat och tipsat dem... ;o)

Jag har skrivit om det innan i:
'Ledare om kött o miljö'
'Veganer fiser också!'
'Köttproduktion och miljön'

Kost och Hälsa skriver: 'Moralverket slår till igen'
och Kenneth Ekedahl skriver även om detta


//Zac

Kommentarer

  1. Jag har ingen åsikt om risfält odyl, men vill bara säga att om jag personligen äter proteiner o fett, så fiser jag inte alls. Men ge mig kolhydrater så startar jäseriet direkt!
    Det bekräftar för mig att jag ska äta Low Carb, helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Oj va´ bra Zac! Hoppas dom nappar på dina mail :o)

    SvaraRadera
  3. när jag läser detta kommer jag att tänka på något jag läst i Atkins böcker. Han talar mycket om Yeastinfections - candida överväxt i tarmsystemet, som en orsak till mycket av de problem folk söker läkare för. Det borde generera massor av gaser.

    SvaraRadera
  4. Varför vara ett svin och fisa av ris.
    När man i stället kan spisa gris.

    SvaraRadera
  5. jag tycker väldigt mycket om att läsa Dina alster - men jag förstår inte varför jag känner mig kapad var gång jag läst färdigt.

    Jag läser ett antal bloggar i en viss ordning, backar för att komma till den sida som har alla jag vill läsa - men - när jag kommer tillDin så måste jag stänga av och börja om från början - VARFÖR?

    SvaraRadera
  6. Vikingmormor - utveckla gärna, jag hänger inte riktigt med. Alla synpunkter som kan ligga till grund till förbättringar mottages tacksamt!
    :o)


    //Zac

    SvaraRadera
  7. Intressant tabell du hittat! Man kan fråga sig varför det här med kornas metanutsläpp fått så stor publicitet. Veganmaffian har på något sätt skaffat sig tolkningsföreträde. Tänk så mycket desinformation vi utsätts för.

    SvaraRadera
  8. Hans, mitt svar på ditt inlägg utvecklades till en egen post! Se Växthuseffekt (och lite ris). :o)


    //Zac

    SvaraRadera
  9. Jag brukar klicka mig till Fetsmart, sen går jag igenom alla intressanta bloggar - varav Din är en mycket intressant. Men när jag läst färdigt hos Dig, så kan jag inte använda bakåt-pilen, som skulle ta mig tillbaka till Fetsmart, han har en för mig perfekt ordning och alla bloggar som jag vill läsa.

    Jag får också alltid upp en varningsruta, samma som när jag ska betala räkningar, denna sida innehåller....

    SvaraRadera
  10. Det dyker upp ett popupfönster när man backar från den här sidan. Och precis som Vikingmormor fick jag meddelande om dålig kryptering när jag kom till din blogg via en länk där du kommenterat i Kost och Hälsa

    SvaraRadera
  11. Ahh - krypteringen är faktiskt lite småklumpigt av mig - eftersom jag är inloggad på blogger och således kör sidan i httpS, d v s krypterad så blir givetvis även länken hit krypterad. Och eftersom ni inte är inloggade så blir en del av sidan krypterad och andra delar okrypterade - ergo webbläsarvarningar...

    Oj, vad tekniskt det där blev! Men summa summarum - varningen ifrån webbläsaren är p g a klumpighet när jag länkat hit... Ska försöka komma ihåg det i fortsättningen!

    Det andra, med popupfönstret är nog sannolikt Anslagstavlan, så den avvecklar jag temporärt så får ni ge mig feedback om det löste problemet?


    //Zac

    SvaraRadera
  12. tag-board visar en popup.

    Med alla sådan funktioner är det tur man kör firefox med bl.a. tillägget Adblock.

    Den blockar rätt många saker på den här sidan. :-)

    SvaraRadera
  13. Jag kan fortfarande inte backa med bakåtpilen. Antingen får jag starta om på nytt eller gå in via Dina bokmärken till t.ex. Annikas blogg. Förstår inte, bakåtpilen fungerar på alla andra bloggar.

    SvaraRadera
  14. vikingmormor,
    Vilken webläsare använder du?

    Jag skulle av väldigt många skäl rekommendera att du testar Firefox om du för närvarande använder Microsoft Internet Explorer(IE). Då minskar du även risken radikalt för att drabbas av diverse virus, spyware m.m.. Dessutom slipper du många problem av den typen du beskriver. Dessutom har den en mycket väl fungerade blockering av popup-fönster.

    Jag har en folder med genvägar till alla bloggar jag brukar kolla regelbundet, med ett tillägg till firefox kan jag välja "Open all in tabs" i den foldern så öppnas alla i varsin flik som jag sedan stänger alteftersom jag läst dem.

    Det finns massor av olika tillägg så att man kan anpasa programmet till att göra som man vill. Det viktigaste är antagligen AdBlock som gör det möjligt att avlägsna all irriterande reklam.

    För ett tag sedan när jag skulle kolla aftonbladets hemsida för ett tag sen blev det nästan en traumatisk upplevelse, jag hade glömt hur fullskiten den sidan var med reklam, popups och annan skit, jag förstår inte att någon orkar kolla den sidan och liknande med IE!

    SvaraRadera
  15. "För ett tag sedan när jag skulle kolla aftonbladets hemsida för ett tag sen blev det nästan en traumatisk upplevelse, jag hade glömt hur fullskiten den sidan var med reklam, popups och annan skit, jag förstår inte att någon orkar kolla den sidan och liknande med IE!"

    Har gjort exakt samma erfarenhet! Skulle nog sammanställa det som:

    "REKLAM-, POPUP- och SKITSHOCKEN"

    :o)

    Jag skall tvinga mig att överge min kära Mac senare och testköra min blogg lite grann ifrån en Windows - jag tar den eventuella terapi och andra behandlingar detta kan kräva i efterhand! Vad gör man inte för sina läsare! ;o)


    //Zac

    SvaraRadera
  16. Varför byta ner sig ännu lägre till windows? Testa linux i stället! :-)

    Ladda hem en live-cd med Ubuntu linux och boota från den så kan du provkra och känna på det utan att behöva installera windows eller annat skräp.

    http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

    Själv har jag klarat mig utmärkt med linux sedan 1997 och har aldrig saknat något annat. :-)

    SvaraRadera
  17. Jag är bra sugen på Linux faktiskt, har lekt med det från och till fr o m RedHat 5.0. Men det är fler än jag som använder datorerna här hemma. Körde in förra versionen av Ubuntu, men fick inte nätverkskortet att fungera tillfredsställande. Alltså blev det att nedgradera sig till XP... :o(

    Men efter nästa krasch - för den kommer alltid med Windows, då blir det primärt en Linux och en Vista. Måste ha den för att testa webbsidor etc... :o)


    //Zac

    SvaraRadera
  18. För varje ny verision av Ubuntu händer nya grejor, den utvecklas otroligt snabbt. Det kan alltså vara värt att testa med live-cd varje gång det kommer ut någon ny.

    Sedan finns ju tillgång till väldigt bra support, jag finns t.ex. nästan alltid på IRC irc.freenode.net #Lugg och skulle jag inte vara på plats för en gångs skull finns där flera andra gurus :-)

    Att få igång ett nätverkskort skall inte vara något problem. :-)

    Ett lämpligt program för IRC är XChat som även finns för windows. Jag är rätt säker på att den finns installerad som standard i Ubuntu.

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Spam, rasistiska och liknande kommentarer tas omedelbart bort. Ovidkommande, reklaminriktade och förvirrade kommentarer kan också tas bort utan misskund.
Inlägg äldre än en månad modereras, så ha tålamod för publiceringen.
Kontakta mig om du tycker dig ha blivit felbehandlad eller om du vill anmäla någon opassande kommentar.
Och du, snälla, håll dig till ämnet.
Alla kommentatorer står för sina egna åsikter.

Populära inlägg i den här bloggen

Plötsligt händer det!

.. ja, undertecknad kommer rekommendera och nicka medkännande med en ledarartikel från Aftonbladet av, ingen mindre än, Anders Lindberg . Men under personkonflikter och anklagelser kors och tvärs i Vänster­partiet finns en genuin värdekonflikt där religiösa traditioner och jämställdhet ibland hamnar på kollisionskurs. Och hedersproblematik är inget teoretiskt problem. Ungdomsstyrelsen uppskattade 2009 att ungefär 70 000 ungdomar, främst flickor mellan 16 och 25 år, begränsas i exempelvis val av partner. I dag är det möjligen ännu fler. Amineh Kakabaveh har nog en poäng i att den svenska vänstern i bred ­mening inte till fullo tagit till sig vidden av detta. Mordet på Fadime var en väckarklocka och mycket har hänt sedan 2002. Men tyvärr inte tillräckligt. Vänstern har ett rejält internt arbete att göra. Att kombinera synen på människor som fria varelser med egen vilja och kulturella strömningar som går på tvärs är inte enkelt. 

Enkelt matematik med SD:s egna siffror

Sverigedemokraterna(SD) går ut hårt med sin våldtäktsstatistik. Ingen direkt överraskning att man håller sig till noga utvalda siffror som styrker partiets genomgående tes att det är invandrare och invandringspolitiken bakom alla problem i samhället. Ettsvarspartiet Jag blir så road av anklagelsen från SD-håll att Piratpartiet "bara är ett enfrågeparti". Och visst så är det - det är bara demokratin som är i riskzonen och förtjänar denna fråga. SD är dock och förblir ett ettsvarsparti - "det är invandringens fel". Försök att ställa vilken fråga som helst, svaret kommer bli "det är invandringens fel". Lite mer jämförelser i slutet... Men våldtäkterna har ju ökat JÄTTEMYCKET?? Den lavinartade svenska ökningen är, precis som de flesta egentligen vet - att man låtit våltäktsbegreppet innefatta en massa andra sexuella brott ( mm ) - inte som SD ohederligt låtsas påvisa att ökningen enbart handlar om flyktingströmmarna. Mer socialklass 3 än "kultur"?

Avväpna polisen!

Alltså, jag har varit, på goda grunder, oerhört kritisk mot polisen innan... Men hur faan hanterar de sina vapen?? Gång på gång så läser man om hur poliser står och blundar och tömmer sina vapen i hyggligt rätt riktning ... Ta ifrån dem vapnen! Från de tragiska händelserna i Malexander där poliserna trodde att bildörrarna skulle ge dem skydd(!) från automatkarbiner till de senaste årens klumpiga hantering av ensamrätten till dödligt våld. Det är faktiskt dags att poliserna i Sverige tas ifrån sina vapen, det är möjligt att de känner sig säkrare, men det är sannerligen inte säkrare för befolkningen längre! Vår polis kan helt enkelt inte hantera vapnen på rätt sätt. Varför klarar sig den normala polisen i både Norge och i Storbritannien normalt utan vapen - har vi så mycket värre kriminalitet här? *retorisk fråga eftersom det står klart för alla att vi inte har det...* England En överväldigande majoritet av poliskåren vill fortfarande förbli vapenlösa i England